Marijn Brouwers – La Bohème

Marijn Brouwers – La Bohème

Afgelopen vrijdag 16 mei presenteerde Marijn Brouwers zijn album ‘La Bohème’ in het Amsterdamse Van Goghmuseum. De cd bestaat uit dertien naar het Nederlands vertaalde liedjes uit het oeuvre van Charles Aznavour, de Franse (neen, van origine Armeense) chansonnier die op 22 mei de negentig aantikt. Een prachtig cadeau voor de veteraan, enthousiast en met liefde gemaakt door een getalenteerd zanger en theatermaker.

Wie is Marijn Brouwers?
Marijn heeft een indrukwekkend cv. De Academie Voor Drama in Eindhoven, de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam, Master Of Music aan het Fontys Conservatorium in Tilburg… Je vraagt je af waar zo’n man de tijd vandaan haalt en het mag dan ook niemand verbazen dat hij een groot aantal toneelstukken en musicals op zijn naam heeft staan, waaronder Ciske de Rat, Cats en Zorro. Theatervoorstelling ‘Beste meneer Halsema’, een voorstelling die Marijn in het kader van zijn master ontwikkelde, was zo’n succes dat er in 2012 een tour én een cd volgde. ‘La Bohème’ is ook een voorproefje van de bijbehorende theatershow ‘Bon Anniversaire’, waarmee dit talent komend najaar langs de Nederlandse theaters gaat.

La Bohème, tussen overdonderende eenvoud en overdadige beats  
Liesbeth-en-Marijn-500x473Verwacht geen letterlijke, Nederlandstalige kopie van de originele chansons van Aznavour op ‘La Bohème’. Marijn drukt namelijk op ieder nummer een onmiskenbaar eigen stempel en laat het origineel soms mijlenver achter zich. Een open vizier is een must, want de Nederlandse zanger heeft geen genade als het gaat om bewerking. Uitsluitend ‘La Bohème’ (met een bijzondere clip) heeft zijn oorspronkelijke titel mogen houden. Dit nummer is het origineel in zowel tekst als arrangement dan ook het meest trouw: subtiel, melancholiek en verfijnd wordt het leven in kunstenaarswijk Montmartre, Parijs, beschreven.

Een van de krachten van Aznavour’s chansons, ligt zonder twijfel in de manier waarop de vinger op zere plekken wordt gelegd. Op diezelfde wijze weten onder andere ‘Ik in mijn hoek’ (inclusief huiveringwekkend arrangement) en ‘Fijne verjaardag’ het gevoel van verbitterde, maar onvoorwaardelijke liefde over te brengen, zonder dat de luisteraar hier wezenlijk ervaring mee heeft gehad. Hier moet gezegd worden dat er zeer trefzeker is vertaald; immers kunnen we gerust stellen dat wij nu eenmaal erg kritisch zijn als het gaat om tekstbeleving in onze moedertaal.

MarijnBrouwer1Op ‘Verzopen en vermoord’  klinkt Brouwers venijnig, terwijl hij op directe opvolger ‘Het regent’ op beheerste en sombere wijze baadt in melancholie. De volledige plaat barst van de dynamiek, wat zeker te maken heeft met het veelvuldig gebruik van electronica. Het valt  bij een kleinkunstdier als Marijn te voorspellen dat het album overloopt van zowel geraffineerde als uitbundige jazzelementen.Wat echter niet direct in de lijn der verwachting ligt, is de flinke scheut beats die zich in het ene nummer meer opdringen dan in het ander. Dit komt de cd echter niet altijd ten goede. Waar de minimalistische beat in ‘Wat maakt een man een man’ (Comme ils disent) in samenwerking met een subtiele, maar uitgesproken flugelhorn het zinderend, nachtelijk Parijs een geluid weet te geven, verzuipt de kracht van ‘Waar ben jij’ (Je t’attends) volledig in overbodige elektronica. Ook kan de dikke plamuurlaag aan musicalclichés die over de ruim 45 minuten zijn heen gesmeerd, verstikkend werken op de luisteraar.

Toch is de meerderheid van de bewerkingen van onbetwiste klasse. ‘Voor mij’ (For me formidable) is ‘subliem beschreven in de taal van Gerard Reve’ en gespeeld met een weelderige swing. Positiviteit voert hier de boventoon. Datzelfde geldt voor ‘De tijd’ en ook ‘Dicht bij jou’ weet het hart te verwarmen. Het prachtige, kleine ‘Jij’, een duet met Liesbeth List, is vertederend, gemeend en de absolute ‘cerise sur le gâteau’: List was immers de enige Nederlandse artieste die ooit een duet opnam met Aznavour.

Marijn Brouwers heeft met opvallende arrangementen en een unieke kijk op tekstbewerking, maar met liefde en respect voor het werk van de geestesvader, een bijzondere plaat afgeleverd. Een welverdiend cadeau voor de jarige Aznavour, die we er met zijn jeugdige attitude wel voor aanzien de beats beter te kunnen verteren dan ondergetekende.

Ook luisteren naar ‘La Boheme’? Klik hier voor Spotify of koop de cd online. Marijn Brouwers start dit najaar met zijn theatertour ‘Bon Anniversaire’. Klik hier voor de data. 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *