On vous présente: Anouk Dorfmann

On vous présente: Anouk Dorfmann

Haar herfstige stemkleur en zelfverzekerd timbre doen denken aan Barbara en Gréco, maar Anouk Dorfmann (1989) zingt met hetzelfde gemak Brel, Aznavour, Michel Legrand en Dick Annegarn. ‘Wauw, je staat op het toneel als een vent. Wat een kracht!’ kreeg ze ooit te horen, maar wie haar live aanschouwt, ziet óók een lieflijke jongedame met ‘een stem als een klok’, zoals gezegd werd op Concours de la Chanson. Met haar Parles aux canons tourt ze al geruime tijd door heel Nederland.

Anoukbanner

Van de Kleine Komedie tot Abriès
Anouk won in 2006 de publieksprijs én de juryprijs tijdens Concours de la Chanson, destijds nog in De Kleine Komedie te Amsterdam. Kort daarop startte ze het chansonprogramma Générations in samenwerking met vader Frédéric en de soloshow Maintenant. ‘Alle samenwerkingen zijn anders, maar die met mijn vader is toch wel heel bijzonder. Hij heeft mij de liefde voor het chanson bijgebracht en voornamelijk in mijn puberteit speelden we veel samen’, zegt Anouk. Haar nieuwe ode aan het Franse lied, Parlex Aux Canons zag heel wat zalen van binnen. Zelfs de Fransen hebben kennis gemaakt met de zangeres -en hoe!- zoals te zien in deze video van haar optreden in Abriès, augustus 2015.

LynnvanAsperenAnouksmall

Lara Fabian onder de douche
Vraag Anouk niet om haar favoriete chanteur of chanteuse: er komt geen einde aan. Zo noemt ze Jacques Brel om zijn beeldschone teksten en ‘zijn gave om de verliezer een winnende stem te geven’, bewondert ze Georges Moustaki om zijn lieflijke sfeer en simpele, maar ontroerende melodieën en Barbara om haar eigen stemgeluid en ‘goede hoofd’. Én Lynda Lemay: ‘Omdat ze dolkomisch is, maar ook lyriek niet schuwt. Ik zing momenteel graag haar Un verre de n’importe quoi, een tragikomische monoloog van een beschonken vrouw.’ Op het podium durft Anouk een hoop aan, maar de Je suis malade-versie van Lara Fabian bewaart ze voor onder de douche: ‘Ik zou hem er graag een keer uitknallen, puur voor de kick en uitlaatklep, mijn stem is er alleen niet voor gemaakt.’

Geen muziek zonder theater
In Anouk’s show geen muziek zonder theater en geen theater zonder muziek. Dat kan ook haast niet anders met een afgeronde studie aan de Koningstheateracademie in Den Bosch op zak. Enkel begeleid door het geslepen pianospel van muzikant, cabaretier, schrijver en componist Johan Hoogeboom, fluistert, zingt en schreeuwt ze haar verhalen venijnig, lieflijk en krachtig van zich af. Geen ‘vent’ die dat tegen zou durven spreken.

Persfoto: Lynn van Asperen

Website | Facebook | Twitter | Youtube
Voor meer info en boekingen: info@anoukdorfmann.nl

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *